کامپیوتر خودرو (یا همان ایسیو) وظیفه کنترل موتور خودرو بر عهده دارد عواملی که باعث آسیب به آن میشود را در این پست برای شما شرح میدهیم :
جدا کردن کابل باتری هنگامی که خودرو روشن است!
۱.همان طور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود ۱۴ ولت می باشد این ولتاژ متوسط تولیدی دینام می باشد که در بعضی از خودرو ها به ۱۳.۲ هم می رسد. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام ، متغیر بوده و گاهی به ۱۶ ولت نیز می رسد! در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باتری تعدیل می شود اما اگر کابل باتری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود ، این نوسانات می تواند نه تنها به ایسیو بلکه به کلیه یونیت های داخلی و مصرف کنندگان موجود در خودرو آسیب بزند! طبیعی است که باتوجه به قیمت زیاد آن از انجام این کار صرفه نظر بکنیم.
امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه
۲. وقتی وایر را از سر شمع ها می کشیم و برای امتحان برق ارسالی به سرشمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه اینجاد می کنید ، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کويل ایجاد کنید. برق ثانويه كوئل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند . کوئل نیز برق خود را مستقیما از ای سی یو ( کامپیوتر خودرو ) می گیرد . این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و آسیب رسیدن به قسمت های حساس به خصوص ایسیو شود . اگر تمایل به چک کردن برق سرشمع ها دارید از یک شمع فیلرگیری شده يدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کوئل تحت کنترل باشد
آب زدن به ایسیو
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب ؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ای سی یو بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا ایسیو آسیب ببیند .
دست زدن به پین های آی سی یو
به دلیل ریسک الكتريسته ساكن بدن می تواند موجب آسیب های جدی به آن شود . الکتریسیته ساکن بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می تواند بالا برود .
خدمات تخصصی ایسیو احسان
e.c.u